Tuesday 11 September 2012

Tajuk 1: Pengalaman Mengikuti Lawatan
A. Pendahuluan
- Bila pergi melawat
- Siapa yang menganjurkan lawatan tersebut
- Tujuan lawatan.
- Berapa ramai murid yang mengikuti
- Serta berapa orang guru pengiring

B. Isi-isi penting
ISI  1. Sebelum bertolak
- Pukul berapa.
- Berhimpun di tapak perhimpunan.
- Guru pengiring memberi  taklimat .
- Menaiki bas.
- Beratur semasa menaiki bas.

ISI 2.  Semasa berada di dalam bas
- Berbual-bual
- Menceritakan pengalaman masing-masing
- Makan dan minum sarapan, kuih dan air

ISI  3. Setelah sampai
- Waktu  tiba
- Siapa yang menyambut ketibaan
- Pegawai bertugas memberi taklimat ringkas serta maklumat mengenai Taman Hidupan Liar

ISI  4.   Aktiviti (apa yang di lihat  dan di buat)
- Melihat …..(pertunjukkan ,pameran, persembahan)
- Mengambil gambar
- Membeli cenderamata untuk diberi kepada ibu bapa

C. Penutup
- Selepas makan tengah hari
- Waktu pulang
- Tiba di sekolah dijemput ibu bapa
- Perasaan

Pengalaman Mengikuti Lawatan

Pada cuti sekolah yang lepas saya mengikuti  lawatan sambil belajar ke Taman Hidupan Liar. Lawatan tersebut dianjurkan oleh Persatuan Sains Sekolah Kebangsaan Taman Jaya. Tujuan lawatan adalah  untuk mendapatkan maklumat berkenaan haiwan-haiwan yang terdapat  di dalam hutan. Seramai 40 orang murid dan 5 orang guru pengiring menyertai  lawatan tersebut

Sebelum bertolak, murid-murid beratur di tapak perhimpunan pada pukul 8.00 pagi. Guru pengiring memberi taklimat dan nasihat supaya menjaga disiplin semasa berada di kawasan taman. Selepas memberi taklimat, guru-guru pengiring membawa kami menaiki bas rombongan. Kami beratur semasa menaiki bas tersebut.
Semasa berada di dalam bas kami berbual-bual dengan rakan-rakan. Ada juga rakan yang bercerita tentang pengalaman pernah ke Taman Hidupan Liar sebelum ini. Kami juga menikmati kuih-muih dan air kotak yang diberi semasa di dalam bas untuk mengalas perut.
Kami tiba di Taman Hidupan Liar pada jam 9.00 pagi. Selepas turun dari bas, pegawai yang bertugas menyambut ketibaan  kami. Beliau memberi taklimat ringkas serta maklumat tentang taman kepada kami.
Selepas itu, kami diberi peluang untuk melihat dari dekat binatang yang ada di dalam taman. Kami juga sempat melihat pertunjukkan burung yang telah dilatih untuk menghiburkan hati kami. Ada juga murid yang mengambil peluang mengambil gambar dan membeli cenderamata untuk dihadiahkan kepada ibu bapa.
Selepas menikmati makan tengah hari kami pulang pada jam 1.00 petang. Tiba di sekolah ibu bapa kami telah bersedia menjemput kami pulang ke rumah. Di dalam perjalanan pulang ke rumah, saya bercerita pengalaman yang menyeronokkan kepada ibu. Walaupun agak letih, saya  berasa sangat gembira.

Tajuk 2 : Pengalaman Berkelah Bersama Keluarga

- Jam berapa bertolak

ISI 2. Semasa dalam perjalanan
- Berbual-bual
- Melihat pemandangan dari dalam kereta

ISI 3. Semasa tiba
- Suasana tempat tersebut
- Menurunkan barang
- Cari tempat yang sesuai.

ISI 4. Aktiviti-aktiviti lain

- Perasaan
- Waktu tiba di rumah
Pengalaman Berkelah Bersama Keluarga

Pada cuti persekolahan yang lalu kami  sekeluarga pergi berkelah ke Pantai Pasir Tengkorak.. Kami ke sana dengan menaiki kereta yang dipandu oleh ayah . Kami ke sana kerana ingin bercuti di samping ingin merapatkan hubungan keluarga.
            Sebelum pergi  kami telah membuat persediaan yang rapi. Ibu menyiapkan bekalan makanan dan pakaian kami. Manakala ayah pula sibuk memeriksa kereta supaya dapat di bawa dengan selamat. Akhirnya kami sekeluarga mula bertolak pada jam 8.00 pagi.
Semasa dalam perjalanan ke tempat perkelahan itu kami sekeluarga berbual-bual. Saya pula mengambil peluang mengambil gambar keindahan alam semulajadi dari dalam kereta. Ada juga ahli keluarga saya yang tertidur di dalam kereta.
Kami tiba di Pantai Pasir Tengkorak pada jam 9.00 pagi. Suasana di tempat tersebut sangat meriah dengan ramai orang membawa keluarga masing-masing. Kami menolong ibu mengeluarkan barang-barang perkelahan. Ayah pula mencari tempat yang sesuai untuk membentang tikar. Selepas itu saya dan adik-adik menukar pakaian untuk mandi.
Selain mandi saya dan adik juga membina istana pasir. Setelah penat bermain dan mandi manda kami sekeluarga menikmati bekalan makanan  yang disiapkan oleh ibu. Setelah selesai makan, kami sempat mengambil gambar sebagai kenangan. Sebelum balik, kami juga sempat membeli cenderamata untuk dijadikan kenang-kenangan.
Pada jam 6.00 petang kami mula bertolak pulang. Perasaan kami pada masa tersebut sangat gembira dan seronok.  Akhirnya, kami tiba di rumah pada jam 7.00 malam.

Tajuk  3 : Perkhemahan Bersama Keluarga
            Pada minggu lepas, saya pergi berkhemah. Saya ke Air Terjum Kota Tinggi, Johor Darul Takzim bersama keluarga iaitu ayah, emak dan kakak.
            Kami bertolak dari rumah kira-kira pukul 11.00 pagi. Kami pergi ke sana dengan menaiki kereta Naza Ria yang baru ayah beli. Perjalanan kami ke tapak perkhemahan kira-kira 170 kilometer. Selepas tiga jam perjalanan, kami sampai di tapak perkhemahan kira-kira pada pukul 2.00 petang.
            Oh, indah sekali pemandangan di tapak perkhemahan!  Udaranya pula sungguh nyaman. Saya dan keluarga berasa amat gembira kerana dapat berkelah bersama-sama. Setiap orang daripada kami sibuk menjalankan tugas masing-masing. Saya menolong ayah mendirikan khemah manakala kakak menolong emak menyediakan makanan tengah hari yang telah dimasak di rumah.
            Deruan air menghempas batu menyebabkan saya tidak sabar lagi untuk bermandi-manda. Alangkah sejuk airnya, sehingga menusuk ke tulang membuatkan saya menggigil kesejukan. Kami semua berasa amat gembira bagaikan itik mendapat air.
            Selepas solat Maghrib, kami pun menikmati makanan yang disediakan ibu dengan berselera sekali. Aktiviti lasak pada siang hari menjadikan kami begitu lapar  hingga semua yang terhidang licin dalam sekelip mata. Sebelum tidur ayah menceritakan pengalaman suka duka berkhemah semasa kanak-kanak dahulu. Saya tidur mati oleh sebab keletihan.
            Keesokannya, selepas berkemas, kami pulang dengan perasaan gembira. Kami membawa bersama seribu kenangan manis.

Tajuk 4 : Pergi ke Pasar Malam

Pada malam Sabtu yang lalu, saya pergi ke pasar malam bersama keluarga. Pasar malam itu terletak berhampiran dengan rumah saya. Jaraknya dari rumah saya, kira-kira 100 meter sahaja. Kami ke sana berjalan kaki.
            Saya melihat orang berduyun-duyun ke pasar malam. Pelbagai barangan dijual di pasar malam dengan harga yang berpatutan. Antaranya ialah makanan, pakaian, keperluan dapur dan barang mainan. Saya dan emak membeli barang makanan dan keperluan dapur sahaja. Sementara itu, kakak dan ayah pergi ke gerai kuih-muih dan lauk-pauk.
            Suasana di pasar malam itu sungguh sibuk dan riuh-rendah. Cahaya neon yang berwarna-warni menerangi keadaan di pasar malam. Suasana di situ hingar-bingar dengan suara pembeli dan penjual tawar-menawar.
            Pasar malam merupakan syurga bagi pembeli manakala sumber pendapatan bagi penjaja kecil. Walaupun keletihan, kami pulang dengan perasaan riang dan berhasrat akan datang lagi pada minggu hadapan.

1. x de kne mngene lansung la. -_- btw, thanks for the info :)

2. This comment has been removed by the author.

3. karangan buak darjah satu...4 perenggan je ...6 lah weiii..

4. Perenggan tak cukup tapi karangan bagus.. Boleh diperbaiki.. Papepun karangan ni bagus 😊

5. Kenapa yang pengalaman tu sikit sangat bahagian pengalaman lawatan..yang banyaknya pergerakan ke destinasi, taklimat, dan waktu je tapi pengalaman hanya dalam 1 perenggan je..

6. yg 1st karangan tu pebende 'mengambil peluang mengambil gambar...'
    bape kai kau nak letak mengambil. sorry

7. dey tak sedaplah you punya ayat

8. dey kau punya karangan tak um,tak sedap bodoh

9. The essays is lemah.Is not good.